At være praktikant hos Benny Johansen og Sønner A/S

Forord

En rapport udarbejdet af Jimmi Mogensen Frisk.

jimmifrisk.jpg

Rapporten er udarbejdet som en del af vvs-installatøruddannelsen, af praktik på 4. semester. Rapporten skal godkendes af praktikvirksomheden samt af skolen, Københavns Erhvervsakademi.

Praktikperioden har forløbet sig på 10 uger, hvor jeg har arbejdet med de arbejdsopgaver, som jeg har skrevet i min praktikaftale.

 

Før praktikstart
Som et nyt led i vvs-installatøruddannelsen skal alle studerende nu have gennemgået en 10 uger lang praktikperiode, ved en virksomhed, for at kunne afslutte uddannelsen. 

Jeg skulle derfor ud og have fat i en virksomhed, hvor jeg kunne være i praktik. Jeg gjorde mig derfor nogle tanker om hvilken slags virksomhed, jeg gerne ville være i praktik i. Det kunne bl.a. have været rådgivende firmaer, leverandørvirksomheder, beregningsfirmaer eller en vvs virksomhed som har kontakten med kunderne og laver arbejdet. Jeg valgte det sidste, fordi min plan med uddannelsen er at starte op som selvstændig, og at det nok ville være det som jeg fik mest gavn af. 
Jeg har ikke den store erfaring, da jeg begyndte på vvs-installatøruddannelsen kort efter jeg var færdig udlært. Desuden har jeg heller ingen erfaring med at styre/lede folk. Derfor ville jeg gerne ud og have noget mere erfaring på begge områder og mente i den anledning at Benny Johansen & Sønner A/S var oplagt for mig. 
Jeg skimtede deres hjemmeside igennem for at se hvad det var for en slags virksomhed, og tog efterfølgende kontakt til firmaets overmontør Lars Dalsgaard, som jeg fik aftalt samtale med. 
Vi blev enige om, at jeg kunne starte i praktik hos dem, og fik sammen lavet mine arbejdsopgaver for praktikken. 


Firmaprofil
Benny Johansen & Sønner A/S er en stor vvs virksomhed, som beskæftiger sig med alt inden for vvs branchen. Det er alm. vvs arbejder, ventilationsarbejde, køle arbejde, gas arbejde og blik arbejde. Virksomheden beskæftiger ca. 80 medarbejder. Virksomhedens kunder er hovedsageligt andre virksomheder, her kan nævnes LEO Pharma, Novo Nordisk, Ferrosan, Fisketorvet, Nordea Ejendomme og Pingvin Lakrids. De påtager sig dog også opgaver hos private og ejendomsselskaber. 
Benny Riise Johansen er Adm. direktør og vvs-installatør i firmaet. Der er 4 personer, der sidder i administrationsdelen. De sørger for at passe telefonen, lave løn, regninger og kalkulere. I vvs afdelingen er der 3 overmontører Claus Belling, Per Hansen og Lars Dalsgaard, som er daglig leder af vvs afdelingen. Blik afdelingen styres af Nico Giordano, som hovedsageligt beskæftiger sig med blikopgaver, og har 4 blikkenslagere at styre. Frederik Johansen står for ventilationsafdelingen og styrer 3 mand. Mange af de ansatte møder fast ude på de førnævnte virksomheder og er ikke ude og lave alm. vvs arbejde, men de laver alt vvs arbejdet på disse fabrikker.
Arbejdsopgaver

Regne tilbud
En af mine arbejdsopgaver, som jeg valgte, var at prøve at lave nogle tilbud. Jeg havde aldrig prøvet at lave tilbud før, og ville derfor gerne prøve kræfter med denne arbejdsopgave. 
Det er bl.a. noget af det, som jeg har fået meget tid til at gå med i min praktikperiode. Jeg har prøvet at regne tilbud helt fra 2.000,00 kr. til 8.000.000,00 kr. 
Hos Benny Johansen & Sønner A/S bruger de beregningsprogrammet CalWin. Jeg er blevet introduceret for det på skolen, men blev aldrig sat ordentlig ind i programmet. Det blev jeg hos Benny Johansen & Sønner A/S. Jeg har lært hvor meget tid, man sparer, hvis man bruger CalWin til at regne tilbud. Tid, som man kan bruge på andre opgaver. 
Jeg vil helt sikkert, når jeg starter op som selvstændig investere i CalWin programmet. Selvfølgelig er der en udgift ved at have programmet, men jeg mener at den tid, jeg sparer på at regne tilbud ved hjælp af CalWin, er en tid jeg kan bruge på at tjene flere penge til min virksomhed.
Jeg har været med helt fra start, hvor man skal afgive tilbud. Været ude på besigtigelser, for at se hvad vi skal afgive tilbud på, for derefter at tage hjem og regne på sagen. Hvor vi fandt ud af, om vi skal have fat i nogle underentreprenører, leveringstider på materialer og diverse forbehold. Jeg har prøvet at skrive tilbudsbreve til kunder på de sager, jeg har regnet og har derved opnået en masse erfaringer på det område.

Kvalitetssikring
Jeg har også prøvet at arbejde med kvalitetssikring i min praktikperiode, som jeg ønskede. Virksomheden har en ansat til at sørge for al deres kvalitetssikring, Claire, som er uddannet bygningskonstruktør med speciale i kvalitetssikring. Jeg har været en uge sammen med hende, hvor jeg prøvede at lave en kvalitetssikringshåndbog, ved at bruge et program der hed Kviks. Dette, er en slags skabelon, hvor man tilpasser håndbogen til den enkelte sag. 
Desuden prøvede jeg også at lave D&V mapper (Drift og Vedligeholdelsesmapper) på sager, som de var færdige med, hvor kunden ønskede en D&V mappe. Det var alt sammen noget, jeg ikke havde prøvet før, og kan se at der ligger rigtig meget arbejde i en virksomheds kvalitetssikring. 
Jeg var så heldig på min 2. dag i virksomheden, at virksomhedens kontrolinstans (Q-kontrol) kom på besøg. Det er et firma, som kontrollerer at virksomheden overholder sin kvalitetssikring. Det var meget spændende at være med til sådan et møde og se hvordan det foregik.
Endvidere prøvede jeg også at lave en service aftale på et boligkompleks med 40 lejligheder, som virksomheden fik. Boligkompleksets fyrrum, pumper, ventilation og gulvvarmesystemer skulle serviceres, og vi skulle komme med en pris på det. Jeg skulle så ringe til forskellige underentreprenører for at få nogle priser på service af gasfyr og pumper, og finde ud af hvor meget vi skulle have for at lave service. Det var meget interessant og kan godt se det smarte i at lave service aftaler.

Projektstyring
Under hele praktikken har jeg været med til bl.a. opstart af projekter og været ude ved projekter, der har været i gang og set afslutninger på projekter. Det var også noget, jeg ikke har oplevet før, i hvert fald ikke på denne størrelse projekter. 
Jeg har været med til byggemøder, hvor man diskuterer selv den mindste ting til de større beslutninger for projektet. Prøvet at se hvordan en tidsplan virker, og været med til mangelgennemgang. 
I de sidste to uger i praktikperioden, har jeg fået lov til at være overmontør på en renovation på en medicinal virksomhed, Ferrosan. Benny Johansen & Sønner A/S har 2 mand gående faste derude, men de havde for travlt til selv at stå for den administrative del af byggeriet, og derfor fik jeg lov til at gøre det af Lars. 
Jeg skulle derfor være med til daglige byggemøder klokken 8:30 hver morgen, og så give informationer videre til vores folk, som udfører det praktiske. Det har været meget spændende at prøve at skulle stå for det. Der er meget man skal huske, og man skal kunne holde et godt overblik. Jeg synes, det er en god erfaring for mig, da jeg, når jeg bliver selvstændig, skal kunne håndtere sådanne sager. 
Efter praktik

Praktikken er ikke færdig under skrivende stund. Men synes at jeg har opnået det, jeg gerne ville med praktikken. Jeg er overrasket over, at jeg har fået lov til at prøve så meget i virksomheden, at jeg har fået så meget ansvar.
Jeg var lidt nervøs for, hvor meget jeg ville være med til under praktikken. Om man fik lov til at lave noget, og det skal jeg love for, at jeg har fået. 
Jeg synes, jeg er blevet taget rigtig godt imod af de ansatte herude, både svendene og folkene på kontoret. De har altid haft tid til at svare på de spørgsmål jeg skulle have, og har i det hele taget været rigtig flinke til at hjælpe mig og sætte mig ind i tingene. 

Jimmi Mogensen Frisk

Forsiden

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Vi bruger Google Analytics og Concrete5 Core scripts. Du kan blokere eller slette cookies. For yderligere information, bedes du besøge vores Privatlivspolitik